ליקוט צמחים


בשיעור הראשון אעסוק במיומנות אולי העתיקה ביותר בהיסטוריה של המין האנושי, מיומנות הליקוט.
לקטות או ליקוט (Food-gathering) היא השגת מזון הגדל בר בשטח. לפני תחילת המהפכה החקלאית, כל בני האדם חיו בשבטים של ציידים-לקטים. למעשה, לקטות וציד היו צורות השגת המזון הנפוצות במשך רוב תקופת האנושות.
המהפכה החקלאית שהחלה לפני אלפי שנים גרמה לדחיקה והכחדה של אוכלוסיית הלקטים-ציידים על ידי קבוצות של חקלאים ורועים ברוב חלקי העולם. מספר מועט של חברות לקטים- ציידים נשארו בימינו, במיוחד במקומות שבהם קשה לקיים חקלאות כמו באזורי הקטבים, במדבריות באפריקה ובאוסטרליה וביערות גשם עבותים כמו יער האמזונס.
ברוב העולם, עם הקדמה והטכנולוגיה, איסוף המזון נעלם ובמקביל השטחים הפתוחים שבהם אפשר ללקט צמחי בר למאכל ולמרפא הולכים ומצטמצמים. היום, כשחנויות מספקות ירקות ופירות טריים כל השנה, הליקוט כבר אינו חיוני לקיומנו והוא הפך לבחירה של אלו המבקשים לעסוק בו בשעות הפנאי ולהינות מיתרונותיו.
האם זה רלוונטי לעסוק או ללמוד ליקוט בעולמנו המודרני?
ליקוט הוא יותר מהזדמנות לבילוי בטבע או השגת מזון איכותי, הוא יכול להיות פעילות מעשירה ערכית, מלמדת ומשולבת בפעילות גופנית באוויר הפתוח לילדים ולמבוגרים. בארץ שלנו יש שפע של הזדמנויות המאפשרות לנו לצאת לחיק הטבע, עכשיו אנחנו נמצאים אחרי חג סוכות שהוא חג ה-OUTDOOR האולטמטיבי
בו אנחנו מצווים לצאת מהבית לצאת מארבע קירות ולחוות מחדש זכרון קדום של עם ישראל מחוץ לבית (נתונים לחסדי הטבע והאל), אומנם זמן קורונה אבל למי שיש עדיין אפשרות (במסגרת ההגבלות) ללקט צמחי בר (בעיקר פירות בעונה הזאת) שיעשירו ויגוונו את מזוננו, תוך חיזוק הקשר לארץ, לטבע ולאדמה. הליקוט, אפוא, הוא דרך לא רק לבקר בטבע אלא גם להתחבר אליו גם בחוש הטעם וריח.
גם במסורת של עם ישראל יש מצווה חיבוב הארץ שמתחבר לרעיון של ליקוט פירות, ירקות ועשבים כאמצעי לחיזוק האהבה לארץ ישראל.
הליקוט מספק לנו משהו חשוב שלא ניתן להשיגו בקניית מזון בסופר. הליקוט מספק לנו תהליך עמוק של חיבור והכרות אינטימית עם טבע ארצנו על איכויותיו, גווניו ועוצמותיו השונים. יש לא מעט צמחים, פטריות וטעמים ייחודיים שניתן להשיג רק בליקוט מהטבע, אך הליקוט דורש מאמץ ולמידה ולא כל אחד רתום לכך. עם זאת, מתוך רצון לחזור למזון טבעי יותר, וחיבור למקורותיו בטבע, נפתחו בשנים האחרונות קורסים וסדנאות רבים ללימוד תורת הליקוט ויישומה בפועל בטבע.
יש גם שרואים (כמוני) בלקטות גם דרך חיים, שבה האדם בוחר להתקיים תוך ראיית ה"יש ותודעת השפע של גן העדן": כלומר לחיות מתוך אמונה בכך שהשפע קיים סביבנו בכל פינה, וכל מה שעלינו לעשות הוא לדעת לממש אותו.
היום, בעידן תרבות הצרכנוּת הדיגיטלית והמזון המהיר, אשר חוצה יבשות, מדינות, תרבויות, דתות וחברות, ראוי שנשמר ונפתח את תרבות הליקוט בארצנו וכך נזכה להכיר ולהעריך את מה שיש לטבע להציע לנו.
איך ניתן לדעת מה ללקט?
יש מספר רב של צמחי בר שראויים למאכל (מעל 500 מינים). מומלץ להתחיל בהיכרות ראשונית של כמה צמחים נפוצים מאוד, הנמצאים ממש בכל גינה ביתית או שדה בור: חלמית (חוביזה), סרפד, גדילן, חרדל, וריגלת הגינה.
מומלץ לקורא עליהם לפני היציאה לליקוט, להצטייד בספר/פלאפון לזיהוי בשטח ולוודא לפני הבישול והאכילה כי זיהיתם נכון את הצמח (זיהוי שגוי עלול להביא לקשיים בעיכול, תופעות אלרגניות ואפילו הרעלה). כנ"ל לגבי פירות החשודים כאכילים. כמובן שתמיד אפשר להצטרף לסיורי ליקוט וללמוד ממדריכי ליקוט, ככה זוכים גם בסיור וגם בלמידה של הנושא.
לכתבה המלאה בקישור הבא: https://online.flipbuilder.com/rcxs/adnd/
עמ' 47-45


צפה עכשיו בסרטון  







משימת הליקוט

Made with Padlet

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קורס הישרדות - דף פתיחה